Owoce a cukrzyca – na co należy uważać?

Owoce a cukrzyca – na co należy uważać?

Owoce stanowią zdrową opcję zarówno jako przekąska, jak i część zbilansowanego posiłku. Zawierają wiele ważnych składników odżywczych, takich jak błonnik. Jednak niektóre owoce mają wysoką zawartość cukru, co może powodować skoki jego poziomu we krwi.

Zapewne z tego powodu krąży w społeczeństwie dość popularny mit, że osoby z cukrzycą muszą unikać wszystkich owoców. Nie jest to prawda. Muszą one jedynie dokonywać mądrych wyborów.

Tak, owoce zawierają naturalne cukry. Jednak to, że masz cukrzycę, nie oznacza, że musisz unikać jedzenia wszystkich owoców. Oznacza to jedynie, że należy lepiej je wybierać i mądrze dobierać wielkość porcji, które się spożywa.

Jak jedzenie owoców wpływa na poziom cukru we krwi?

Owoce, podobnie jak wiele innych produktów spożywczych, mogą podnosić poziom cukru we krwi. Częste skoki poziomu cukru we krwi mogą podnieść poziom Hemoglobiny glikowanej (A1C), która jest miarą średniego poziomu cukru we krwi. Im wyższy poziom A1C, tym gorzej organizm radzi sobie z chorobą.

Czy to oznacza, że owoce muszą zostać wykluczone z diety jeśli jesteś osobą chorą na cukrzycę? Nie, w rzeczywistości owoce mogą (i powinny) być zdrową częścią zrównoważonej diety. Ważne jest tylko, aby osoby z cukrzycą wybierały owoce najlepsze dla siebie, a inne jadły rzadziej.

Dowiedz się więcej o tym, czym jest cukrzyca – szkoladiabetyka.pl

Jakie owoce mogą jeść osoby z cukrzycą?

To, co identyfikuje owoce jako lepsze lub gorsze dla diabetyków to nie tylko oczywista zawartość cukru, ale również indeks glikemiczny. To bardzo ważny parametr dla osób z cukrzycą, odnosi się do tempa, w jakim żywność jest trawiona i wchłaniana do krwiobiegu.

Mówiąc prościej – Indeks glikemiczny (IG) pokazuje, jak bardzo dany produkt spożywczy może podnieść poziom cukru we krwi po jego spożyciu.

Jeśli IG jest wysoki, oznacza to, że żywność ulega szybszemu rozkładowi, co może spowodować szybszy skok poziomu cukru we krwi. Więc jakich owoców unikać?

Owoce zawierające dużą ilość naturalnych cukrów:

  • mango
  • dojrzałe banany
  • papaja
  • ananas
  • arbuz
  • owoce w puszkach w zalewie lub syropie

Uwaga na suszone owoce i soki

Suszenie owoców koncentruje w nich wszystkie smaki, ale również koncentruje wiele cukrów. Nawet niewielka ilość suszonych owoców może doprowadzić Cię do skoku poziomu cukru.

Pamiętaj, aby zawsze czytać etykiety opakowań z suszonymi owocami; wiele z nich zawiera dodatkowe cukry (to samo dotyczy soków, zawsze sprawdzaj, czy nie są dodatkowo dosładzane). Jeśli musisz jeść suszone owoce, a cierpisz na cukrzycę, ogranicz je do minimum i najlepiej wybierz któreś z poniższej listy (ponieważ mają niższy indeks glikemiczny):

  • daktyle
  • figi
  • śliwki

Materiał Partnera

Podobało się? Pokaż znajomym
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments