Selen – dlaczego warto stosować ten suplement diety?

Selen – dlaczego warto stosować ten suplement diety?

Selen jako pierwiastek został odkryty w 1817 roku przez szwedzkiego chemika Jönsa Jacoba Berzeliusa, który określił również masę atomową wielu innych pierwiastków i opracował system symboli chemicznych. Początkowo selen uważano za szkodliwy, ale po licznych badaniach w latach 50. naukowcy ustalili, że selen jest minerałem niezbędnym do życia. 

Dziś wiemy już dużo więcej, na przykład to, że selen jest niezbędny do produkcji selenoprotein w organizmie. To rodzina białek, które zawierają selen w postaci aminokwasu. Do tej pory udało się wyizolować 25 różnych selenoprotein, ale tylko połowa z ich funkcji została zidentyfikowana.

Dlaczego przyjmowanie selenu jest tak istotne?

Selen jest jednym z niezbędnych składników odżywczych dla ludzi, ale problem polega na tym, że nasz organizm nie potrafi go wytworzyć, dlatego musimy czerpać go z naszej diety. Bez niego może ucierpieć serce, stawy, oczy, układ odpornościowy i układ rozrodczy. Zalecana dawka selenu jest jednak stosunkowo niewielka, bo wynosi około 55 mikrogramów dziennie.

Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo niektórym możliwym korzyściom zdrowotnym selenu.

Choroby układu sercowo-naczyniowego

Selenoproteiny mogą wpływać na zdrowie serca poprzez zapobieganie oksydacyjnej modyfikacji lipidów, czyli tłuszczów w organizmie. Może to zmniejszać stan zapalny i gromadzenie się płytek krwi. Niektóre badania wskazują, że osoby z mniejszą ilością selenu we krwi są bardziej narażone na ryzyko chorób serca.

Spadek zdolności poznawczych

Działanie antyoksydacyjne selenu może pomóc w zmniejszeniu ryzyka związanego z pogorszeniem zdolności poznawczych, jak i upośledzenia funkcji poznawczych wynikających z takich schorzeń jak np. choroba Alzheimera.

Zaburzenia tarczycy

Selen ma również ważną rolę w utrzymaniu zdrowej funkcji tarczycy.

Badania sugerują, że posiadanie optymalnego poziomu selenu w organizmie może pomóc w zapobieganiu zaburzeń tarczycy. Szczególnie u kobiet.

Źródła selenu

Selen najczęściej znajduje się w produktach pełnoziarnistych i zwierzęcych, takich jak ryby i jaja. Jednak ilość selenu w żywności bardzo często zależy od jakości gleby, na której rosła.

Następujące pokarmy są dobrymi źródłami selenu:

  • Orzechy brazylijskie
  • Tuńczyk
  • Pieczony halibut
  • Gotowany brązowy ryż
  • Jajka

Innym sposobem, który pozwala nam na zapewnienie odpowiedniej ilości tego pierwiastka w organizmie są suplementy np. Selen Swanson. Pozwalają one na kontrolowane przyjmowanie odpowiednich dawek, co daje większą szansę na zachowanie prawidłowego poziomu selenu w organizmie. Dodatkowo często zawierają inne substancje pozwalające na lepsze wchłanianie się niezbędnych składników.

Podsumowanie

Selen jest minerałem, który może zapewnić różne korzyści zdrowotne. Na przykład, może pomóc w zdrowiu układu sercowo-naczyniowego, funkcji poznawczych i zdrowia tarczycy.

Optymalna dzienna dawka selenu dla większości dorosłych wynosi 55 mg. Ludzie mogą uzyskać selen z żywności, która go zawiera, ale aby mieć pewność, że dostarczamy go w odpowiednich ilościach można stosować suplementy selenu (dostępne np. na https://www.witaminyswanson.pl).

Materiał Partnera

Podobało się? Pokaż znajomym
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments